Maak het jezelf niet te moeilijk!

  1. Home
  2. |
  3. Intern nieuws
  4. |
  5. |
  6. Maak het jezelf niet te moeilijk!

Het klinkt misschien een beetje vreemd als we zeggen: boekhouden draait om communiceren. We horen je denken? Communiceren? Boekhouden draait toch om cijfertjes, en berekeningen, en mutaties, en bonnetjes en aftrekposten. Klopt, dat is helemaal waar. En toch…toch is communicatie nog belangrijker! Als je een administratiekantoor in de arm neemt, mag je ervan uitgaan dat de professionals die aan de slag gaan met jouw financiële gegevens, alle kennis paraat hebben. Dat ze van cijfertjes houden, dat ze precies weten wat op welke grootboekrekening geboekt moet worden en hoe je de gereden ritten moet registreren. Dat ze precies weten wat ze met jouw telefoonkosten moeten doen, ook al is het toestel privé aangeschaft en hanteer je geen apart zakelijk nummer. Natuurlijk weten ze dat! En veel meer. Maar als je het aan ons vraagt, is communicatie nog belangrijker dan die vakinhoudelijke kennis!

Onderbuikgevoel?

Waarom? Omdat wij willen dat je als ondernemer die vaak ingewikkelde regels ook snapt. En wij begrijpen dat ons vak niet voor iedereen gesneden koek is. Dus is het onze taak om uit te leggen wat we doen, maar ook waarom we dat doen. In begrijpelijke taal. Want als wij het niet goed kunnen uitleggen, doen we ons werk niet goed. En als wij ons werk niet goed doen, kun je als ondernemer jouw werk niet goed doen. Inzicht en overzicht zijn tenslotte cruciale elementen om jouw onderneming te runnen. Gebaseerd op feiten en cijfers, niet alleen op onderbuikgevoel.

Wat een gedoe!

Communicatie dus. En dat gaat verder dan één keer per jaar de jaarrekening opmaken, zeggen dat het een prima jaar is geweest en doorgeven wat er nog betaald moet worden aan de belastingdienst. Het gaat verder dan een mailtje sturen om je erop te wijzen dat de bonnetjes van de afgelopen maand nog niet ingestuurd zijn. Want dat weet je zelf ook wel, die last drukt misschien al weer drie weken op je schouders. Het gaat erom dat we verder kijken én doen. Waarom zijn die bonnetjes niet ingestuurd? Heb je geen tijd gehad? Is er geen systeem? Zie je op tegen die saaie administratieklussen? Waar loop je tegen aan? Om vervolgens te onderzoeken of wij als administratiekantoor kunnen helpen. Tips kunnen geven om zaken soepeler te laten lopen. Wellicht helpt het je als je de bonnetjes meteen met je telefoon kunt fotograferen in de app, waarna het bonnetje automatisch geupload wordt in de boekhouding. Of ben je meer het type dat een zichtbaar systeem op je bureau fijn vindt. Dan plaatst je drie postvakjes met duidelijke instructies. Een bakje voor ‘verwerken’, een voor ‘archiveren’ en een voor ‘bespreken’ bijvoorbeeld. Dat klinkt zo simpel, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Terwijl wij weten dat ordening en structuur de administratielasten juist verlichten. En als we daar aan de voorkant over meedenken, zul je er al snel achter komen dat een paar structurele administratie-uurtjes per maand voldoende zijn om alles gedaan te krijgen. Wij weten dat al lang natuurlijk, het is tenslotte ons vak. Zo helpen wij onze ondernemende klanten met simpele tips en zorgen we er samen voor dat je kort op de bal blijft spelen. Cijfertjes zijn leuk (voor ons in ieder geval), maar communicatie is key!

 

Vorig bericht
Boekhoudkoppelingen met zorgadministratie ingewikkeld? Nee hoor!
Volgend bericht
Tuurlijk heb je die begroting niet meteen onder de knie

Neem contact met ons op

Heb je een vraag of opmerking over een van onze services? Of wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw situatie? Neem dan contact met ons op!

Menu