Wie ben jij? De starter die nog voor zijn eerste opdracht de (digitale) burelen van de Kamer van Koophandel plat heeft gelopen en een volledig online boekhoudprogramma heeft aangeschaft? Of degene die weken na de eerste opdracht pas gaat uitpluizen waar een factuur eigenlijk aan moet voldoen?
Wat een stap: je gaat voor jezelf aan de slag! Je wordt ondernemer, freelancer, zzp-er, entrepeneur, directeur. Hoe je jezelf ook noemt, je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en loopt met een map vol informatie naar buiten. De één zal alles meteen op de parkeerplaats al willen lezen, terwijl de ander de map aan de kant schuift en er weken later misschien eens nonchalant doorbladert.
Weet je wel, weet je niet
Er zijn grofweg twee soorten starters (nou ja, als je op administratief gebied aankomt in ieder geval): de uitzoeker en de vooruitschuiver. Degene die weken, maanden, misschien wel jaren informatie inwint, die eindeloos zit te googelen naar facturatieprogramma’s, afspreekt met andere zzp’ers om te vragen hoe zij dat hebben gedaan, die talloze keren met de Kamer van Koophandel heeft gebeld om opheldering te krijgen, die lang voordat ze de eerste klant spreken al kosten hebben gemaakt voor een website en die ook al precies weten hoe ze die kosten moeten opvoeren in de boekhouding.
Aftrekposten
En dan heb je die andere. Die een Excellijstje van internet heeft geplukt en daar de eerste omzet inzet. Die even snel opzoekt waar een factuur eigenlijk aan moet voldoen en er zelf een documentje voor maakt. Degene die eigenlijk nog niet precies weet hoe dat werkt met aftrekposten enzo, maar al wel vast een laptop aanschaft omdat dat NU nodig is voor het werk. De ondernemer die zaken oplost als hij er tegen aan loopt.
Uitbesteden of zelf doen?
Natuurlijk ligt het allemaal wat genuanceerder, maar je snapt vast wat we bedoelen. En je herkent jezelf waarschijnlijk meer in het ene type dan in het andere. De kans is groot dat je, welk type je ook bent, veel tijd kwijt bent met het zoeken naar oplossingen en antwoorden. En dat je eigenlijk ook best wat persoonlijk advies kunt gebruiken. Je weet dat de kosten voor de baten uitgaan en blablabla, maar jij wilt op dit moment je geld niet over de balk smijten, iedereen weet dat je bij het opstarten van een zaak ook financiële keuzes moet maken. Huur je meteen iemand voor je marketing in, of ga je zelf aan de slag? Ga je meteen een dure maatwerkwebsite laten bouwen, of is een online visitekaartje in jouw geval voor nu voldoende? Ga je meteen betalen voor een accountantskantoor dat belastingadvies geeft en besteed je je volledige administratie en boekhouding uit, of wil je eerst weten wat je zelf kunt doen om kosten te besparen.
Help!
Welk type administrateur je ook bent, het is áltijd fijn om met een professional te sparren. Iemand die helemaal thuis is in de materie en al jouw vragen kan beantwoorden. Sterker nog: die antwoord geeft op vragen waarvan jij niet eens wist dat je ze moest stellen. Iemand die met je meedenkt, die zich kan verplaatsen in de ondernemersfase waar je in zit. Maar bovenal: iemand die je met een gerust hart kunt bellen, waarbij je je onzekerheden gewoon uit kunt spreken. Boekhouden is een vak, daar heb je zelf niet voor geleerd. Het is dus oké om te zeggen: ‘Ik heb geen idee, help me even’. Want zelfs de beste voorbereider loopt tegen zaken aan. Wat dat betreft is er geen verschil met de ‘laat-maar-waaier’. Eerlijk is eerlijk: wij houden van beide type ondernemers, want als iedereen hetzelfde was zou ons werk saai zijn!