Loket open voor nieuwe subsidie voor minder uitstoot melkveehouderijen

  1. Home
  2. |
  3. Extern nieuws
  4. |
  5. |
  6. Loket open voor nieuwe subsidie voor minder uitstoot melkveehouderijen

Heeft u een melkveebedrijf en wilt u de uitstoot van ammoniak en broeikasgassen en de mestproductie op uw bedrijf verlagen? Weet dan dat u hiervoor vanaf 1 juni 2026 subsidie kunt krijgen uit de Subsidieregeling extensivering melkveehouderij (Sem). U kiest er dan voor om 10 tot 20% minder koeien te houden ten opzichte van 2025. Hiervoor krijgt u gedurende 3 jaar een vergoeding op basis van de jaarlijkse inkomensderving als gevolg van de verlaging van de melkopbrengsten. De vergoeding is bepaald aan de hand van de melkopbrengst van een gemiddelde koe, inclusief de transactiekosten. Dit komt neer op € 1.606 per koe. Daarnaast krijgt u een vergoeding voor het bijbehorende fosfaatrecht dat wordt doorgehaald. De vergoeding bedraagt € 110 per recht en wordt in drie jaarlijkse termijnen uitbetaald. De fosfaatrechten verdwijnen definitief van de markt. Het aanvraagloket is open tot en met 29 juli 2026.

 Tip

Ook banken leveren een bijdrage door rentekortingen te verlenen op nieuwe leningen voor investeringen in verduurzaming van uw bedrijf.

Vorig bericht
Meld arbeidsongeschiktheid bij uw pensioenfonds
Volgend bericht
Benut de studenten- en scholierenregeling

Neem contact met ons op

Heb je een vraag over onze diensten, of wil je ontdekken wat wij voor jouw situatie kunnen betekenen? Wacht niet langer en neem contact met ons op! Ons team staat klaar om je verder te helpen.

Menu